Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο και «οι γύρω από τον Όλυμπο» υποψήφιοι έχουν ήδη αρχίσει να εκθέτουν τα προγράμματα τους και τα σχέδια τους για το βουνό. Μιλούν για την προστασία του....
( για αυτήν μιλούν πάντα πρώτα όλοι…), για την ανάπτυξη των γύρω περιοχών, για την ανάδειξη των θρησκευτικών-πολιτιστικών του μνημείων, για την προβολή του φυσικού πλούτου και για τις δραστηριότητες πάνω στο βουνό. Το brand name Όλυμπος, ποιοτικός τουρισμός 365 ημέρες το χρόνο και άλλα όμορφα. Οι πάντες μιλούν για την προβολή του βουνού η οποία και θα ανεβάσει την ποιότητα και τον αριθμό των επισκεπτών με αποτέλεσμα την στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής και των τουριστικών μονάδων. Είναι σαφές ότι η Πιερία προσφέρει πολύ ποιοτικά προϊόντα και άριστες τουριστικές υπηρεσίες. Τι γίνεται όμως με το ίδιο το βουνό και την ευρύτερη περιοχή; Τι ακριβώς θέλουμε να προβάλουμε (ή και προβάλουμε ήδη) και πόσο έχει σχέση με την πραγματικότητα; Μπορούν αυτά που θα αντικρίσουν οι επισκέπτες να ανταποκριθούν σε ότι θα τους υποσχεθούμε; Nα τους ικανοποιήσουν ώστε να μείνουν περισσότερες μέρες, να φύγουν ευχαριστημένοι, να ξαναρθούν και να διαφημίσουν την περιοχή με τα καλύτερα σχόλια; Μήπως είμαστε ανέτοιμοι σε σύγκριση με άλλους προορισμούς της χώρας και του εξωτερικού; Πόσο τελικά απέχει η προβολή από την πραγματική εικόνα; Μήπως τελικά η πραγματική εικόνα αποτελέσει δυσφήμηση;
Η εικόνα αυτή λοιπόν στο σύνολό της και πέρα από την φυσική ομορφιά, περιέχει: Έλλειψη πινακίδων πρόσβασης-ενημέρωσης για το βουνό, (στα χαμηλά και μέσα στους οικισμούς). Δρόμους πρόσβασης γεμάτους σκουπίδια και μικρές χωματερές. Λατομεία και πεδίο βολής. Ασυντήρητα ή κακοσυντηρημένα, ακόμα και μη προσβάσιμα, κτίσματα θρησκευτικού-πολιτιστικού ενδιαφέροντος ( Μοναστήρια, ξωκλήσια, γεφύρια, νερόμυλους κτλ). Μνημεία της φύσης χωρίς προβολή και προστασία. Ανύπαρκτες εισόδους ελέγχου και ενημέρωσης για τα ψηλά. Δασικούς δρόμους σε κακή κατάσταση. Καμία φύλαξη και τήρηση των κανόνων προστασίας του Δρυμού. Σημάνσεις στα μονοπάτια πολλών τύπων (μερικές απαράδεκτες), χωρίς ενιαία μορφή δικτύου. Ελάχιστους πιστοποιημένους Οδηγούς και Συνοδούς Βουνού. Κοινά μονοπάτια πεζοπόρων και κυνηγών. Καμία διαχείριση των επισκεπτών και ανύπαρκτα μέτρα πρόληψης για την ασφάλεια τους. Ασυντήρητα μονοπάτια στην δύσκολη αλπική ζώνη. Καταφύγια αφημένα στην καλή διάθεση και τον εθελοντισμό των διαχειριστών κ.α.
Έχουν υπάρξει σίγουρα στο παρελθόν, αλλά και πρόσφατα, έργα και παρεμβάσεις της Περιφέρειας , των Δήμων και Φορέων προς την σωστή κατεύθυνση. Πάρα πολλές δράσεις έχουμε και από Επαγγελματίες, Συλλόγους και Εθελοντές, περισσότερες ίσως κι από αυτές που τους αναλογούν… Είχαμε έτσι τη δημιουργία του κέντρου επισκεπτών του Δρυμού, συντηρήσεις-βελτιώσεις σε κάποια καταφύγια και μονοπάτια, διοργάνωση Αγώνων Ορεινού Δρόμου, δημιουργία τμήματος Συνοδών Βουνού στο ΔΙΕΚ Κατερίνης, εθελοντικούς καθαρισμούς δρόμων και μονοπατιών, πολλές ημερίδες, συνέδρια κ.α. Μάλλον δεν αρκούν όμως για να κρατηθεί αυτό που αποκαλούμε «brand name», να στηριχθεί ο μύθος και η ιστορία του. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να διορθωθούν, πάνω και γύρω από το βουνό, και προς το παρόν δεν ακούμε τίποτα για αυτά. Δεν βλέπουμε ουσιαστικές προτάσεις για δράσεις, για μελέτες και έργα. Τίποτα για την τόσο αναγκαία νέα Μελέτη Διαχείρισης Επισκεπτών και για το Προεδρικό Διάταγμα ( που δε λέει να υπογραφεί και έχει ξεχαστεί)…
Οι υποψήφιοι που μιλούν για τον Όλυμπο είναι καιρός να μας εκπλήξουν ευχάριστα. Περιμένουμε να σταματήσουν να γενικολογούν και να καταθέτουν αόριστα σχέδια δράσεων, ή μόνο προτάσεις προβολής και διαφήμισης. Περιμένουμε με καλή διάθεση να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις δράσεων πάνω και γύρω από το βουνό. Να δεσμευτούν για τη συλλογή των προτάσεων σε ένα κοινό σχέδιο, πραγματοποιήσιμο άμεσα μετεκλογικά. Η αύξηση των επισκεπτών ξεκίνησε και τα επόμενα χρόνια είναι δεδομένη. Πρέπει να βιαστούμε για να είμαστε όσο το δυνατόν έτοιμοι για αυτή. Για να μη χαθεί ακόμα μια ευκαιρία για τον τόπο..
Γιατί σίγουρα του Όλυμπου μια καλύτερη εικόνα του αξίζει…
Βασίλης Μαμούρης
( για αυτήν μιλούν πάντα πρώτα όλοι…), για την ανάπτυξη των γύρω περιοχών, για την ανάδειξη των θρησκευτικών-πολιτιστικών του μνημείων, για την προβολή του φυσικού πλούτου και για τις δραστηριότητες πάνω στο βουνό. Το brand name Όλυμπος, ποιοτικός τουρισμός 365 ημέρες το χρόνο και άλλα όμορφα. Οι πάντες μιλούν για την προβολή του βουνού η οποία και θα ανεβάσει την ποιότητα και τον αριθμό των επισκεπτών με αποτέλεσμα την στήριξη της πρωτογενούς παραγωγής και των τουριστικών μονάδων. Είναι σαφές ότι η Πιερία προσφέρει πολύ ποιοτικά προϊόντα και άριστες τουριστικές υπηρεσίες. Τι γίνεται όμως με το ίδιο το βουνό και την ευρύτερη περιοχή; Τι ακριβώς θέλουμε να προβάλουμε (ή και προβάλουμε ήδη) και πόσο έχει σχέση με την πραγματικότητα; Μπορούν αυτά που θα αντικρίσουν οι επισκέπτες να ανταποκριθούν σε ότι θα τους υποσχεθούμε; Nα τους ικανοποιήσουν ώστε να μείνουν περισσότερες μέρες, να φύγουν ευχαριστημένοι, να ξαναρθούν και να διαφημίσουν την περιοχή με τα καλύτερα σχόλια; Μήπως είμαστε ανέτοιμοι σε σύγκριση με άλλους προορισμούς της χώρας και του εξωτερικού; Πόσο τελικά απέχει η προβολή από την πραγματική εικόνα; Μήπως τελικά η πραγματική εικόνα αποτελέσει δυσφήμηση;
Η εικόνα αυτή λοιπόν στο σύνολό της και πέρα από την φυσική ομορφιά, περιέχει: Έλλειψη πινακίδων πρόσβασης-ενημέρωσης για το βουνό, (στα χαμηλά και μέσα στους οικισμούς). Δρόμους πρόσβασης γεμάτους σκουπίδια και μικρές χωματερές. Λατομεία και πεδίο βολής. Ασυντήρητα ή κακοσυντηρημένα, ακόμα και μη προσβάσιμα, κτίσματα θρησκευτικού-πολιτιστικού ενδιαφέροντος ( Μοναστήρια, ξωκλήσια, γεφύρια, νερόμυλους κτλ). Μνημεία της φύσης χωρίς προβολή και προστασία. Ανύπαρκτες εισόδους ελέγχου και ενημέρωσης για τα ψηλά. Δασικούς δρόμους σε κακή κατάσταση. Καμία φύλαξη και τήρηση των κανόνων προστασίας του Δρυμού. Σημάνσεις στα μονοπάτια πολλών τύπων (μερικές απαράδεκτες), χωρίς ενιαία μορφή δικτύου. Ελάχιστους πιστοποιημένους Οδηγούς και Συνοδούς Βουνού. Κοινά μονοπάτια πεζοπόρων και κυνηγών. Καμία διαχείριση των επισκεπτών και ανύπαρκτα μέτρα πρόληψης για την ασφάλεια τους. Ασυντήρητα μονοπάτια στην δύσκολη αλπική ζώνη. Καταφύγια αφημένα στην καλή διάθεση και τον εθελοντισμό των διαχειριστών κ.α.
Έχουν υπάρξει σίγουρα στο παρελθόν, αλλά και πρόσφατα, έργα και παρεμβάσεις της Περιφέρειας , των Δήμων και Φορέων προς την σωστή κατεύθυνση. Πάρα πολλές δράσεις έχουμε και από Επαγγελματίες, Συλλόγους και Εθελοντές, περισσότερες ίσως κι από αυτές που τους αναλογούν… Είχαμε έτσι τη δημιουργία του κέντρου επισκεπτών του Δρυμού, συντηρήσεις-βελτιώσεις σε κάποια καταφύγια και μονοπάτια, διοργάνωση Αγώνων Ορεινού Δρόμου, δημιουργία τμήματος Συνοδών Βουνού στο ΔΙΕΚ Κατερίνης, εθελοντικούς καθαρισμούς δρόμων και μονοπατιών, πολλές ημερίδες, συνέδρια κ.α. Μάλλον δεν αρκούν όμως για να κρατηθεί αυτό που αποκαλούμε «brand name», να στηριχθεί ο μύθος και η ιστορία του. Υπάρχουν πολλά που πρέπει να διορθωθούν, πάνω και γύρω από το βουνό, και προς το παρόν δεν ακούμε τίποτα για αυτά. Δεν βλέπουμε ουσιαστικές προτάσεις για δράσεις, για μελέτες και έργα. Τίποτα για την τόσο αναγκαία νέα Μελέτη Διαχείρισης Επισκεπτών και για το Προεδρικό Διάταγμα ( που δε λέει να υπογραφεί και έχει ξεχαστεί)…
Οι υποψήφιοι που μιλούν για τον Όλυμπο είναι καιρός να μας εκπλήξουν ευχάριστα. Περιμένουμε να σταματήσουν να γενικολογούν και να καταθέτουν αόριστα σχέδια δράσεων, ή μόνο προτάσεις προβολής και διαφήμισης. Περιμένουμε με καλή διάθεση να καταθέσουν συγκεκριμένες προτάσεις δράσεων πάνω και γύρω από το βουνό. Να δεσμευτούν για τη συλλογή των προτάσεων σε ένα κοινό σχέδιο, πραγματοποιήσιμο άμεσα μετεκλογικά. Η αύξηση των επισκεπτών ξεκίνησε και τα επόμενα χρόνια είναι δεδομένη. Πρέπει να βιαστούμε για να είμαστε όσο το δυνατόν έτοιμοι για αυτή. Για να μη χαθεί ακόμα μια ευκαιρία για τον τόπο..
Γιατί σίγουρα του Όλυμπου μια καλύτερη εικόνα του αξίζει…
Βασίλης Μαμούρης